Nedá sa urobiť rovnakú chybu dvakrát, pretože druhýkrát to nie je chyba ale voľba

Autor: Peter Papík | 27.3.2021 o 17:51 | Karma článku: 3,14 | Prečítané:  826x

Tak nám po roku opäť zrušili maturity. Podľa mňa predčasné, veľmi chybné a nekompetentné rozhodnutie.

Ako dlhoročný učiteľ odborných predmetov a riaditeľ strednej priemyselnej školy, ktorý cíti zodpovednosť za kvalitu absolventov, ktorí vychádzajú z našej školy, cítim povinnosť vyjadriť, že toto rozhodnutie považujem za nesprávne. Dôvodov je veľa. Maturitná skúška je overenie a obhájenie vedomostí a zručností absolventa školy. Nepoznám relevantný a uznávaný certifikát odborný, alebo jazykový, ktorý by sa dával za dochádzku a priebežné výsledky, ale vydáva sa iba po obhájení požadovaných kompetencií na skúške. I na našej škole akreditované certifikáty (medzinárodný certifikát znalosti počítačových sietí CISCO, alebo elektrotechnická spôsobilosť) sa dajú vydať len po absolvovaní skúšky a aj sa budú konať, lebo tie našťastie nemá minister kompetenciu zrušiť. Ani „vodičák“, či certifikát v akreditovanej jazykovej škole sa nedá získať bez skúšky. Podľa môjho názoru je to i nenaplnenie legislatívnych (národných i medzinárodných) požiadaviek predpísaných na získanie stupňa klasifikácie vzdelania a Spoločného európskeho referenčného rámca pre jazykové znalosti.

Na odborných školách sa maturuje z teoretickej časti a praktickej časti odbornej zložky. To je súhrn odborných predmetov, spájajú sa tu medzipredmetové vzťahy, my na tieto skúšky prizývame odborníkov z praxe a študent pred komisiou obhajuje, že má odborné kompetencie pre daný odbor.

Za veľkú a po minulom roku, napriek našim protestom, opakovanú chybu považujem, že sa opäť zabudlo, že sú tu študenti, ktorí pracovali na projektoch, ktoré sa v zmysle platnej legislatívy po obhajobe dajú uznať ako praktická maturita. Pociťujem ako veľkú krivdu, že títo študenti a ich konzultanti na týchto prácach strávili množstvo voľného času, uspeli s nimi niektorí napríklad i v súťaži Stredoškolskej odbornej činnosti, ktorá prostredníctvom online obhajob prebieha a teraz sa im majú administratívne vypočítať známky tak ako všetkým ostatným. Tak ako považujem za veľkú chybu, že sa maturitné skúšky zrušili a vôbec sa s tým nestotožňujem, tak nedať možnosť riaditeľom uznať za maturitnú skúšku hotový projekt, na ktorom sa pracovalo celý rok, považujem za nespravodlivé a demotivujúce.

Nie som s týmto názorom osamotený. Práve naopak. Svoj dôrazný nesúhlas vyjadrujú zamestnávatelia a zamestnávateľské zväzy. Klub 500 najväčších zamestnávateľov na Slovensku dokonca požaduje zrušenie tohto rozhodnutia. Nie sú spokojní ani predstavitelia kvalitných vysokých škôl.

Viem a je to pochopiteľné, že mnohí študenti 4. ročníkov (už ich nemôžem oslovovať maturanti, o tento status prišli) toto rozhodnutie privítali. No mali by to byť hlavne oni, ktorí protestujú. Oni sú tí, ktorým toto rozhodnutie najviac ublížilo. A tých čo chcú ísť študovať na zahraničné univerzity, kde sa maturita nerušila, to možno i poškodilo.

Škoda. Riešenia boli a bol čas na určenie toho najlepšieho. Hovorí sa, že nedá sa urobiť rovnakú chybu dvakrát. Pretože druhýkrát to nie je chyba ale voľba.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Autorská strana Zuzany Kepplovej

Ako sme začali chrániť neočkovaných (píše Zuzana Kepplová)

Čo je to falošná menšinovosť a prečo ju politici ľúbia.

Sme rodina sa Lengvarského snahe očkovať opäť otočila chrbtom

Ak Lengvarského zákon neprejde, očkovaným sa lockdown nevyhne.


Už ste čítali?