Keď som bol na študijnej ceste na rakúskej škole podobného typu na akej pôsobím, aj tam mali stredoškoláci cestu vlakom zdarma, ale len na cestu z miesta bydliska do školy a späť. Dôvod bol ten, aby podporili študujúcu mládež, lebo ceny internátov boli komerčné. To je podľa mňa dobrý krok. U nás však tento krok vzbudzuje aj určité pochybnosti. Celoplošné zavedenie cestovania zdarma pre študentov a dôchodcov kladie i pár otázok. Už teraz sa cestuje „pod úroveň“, vlaky sú v exponovaných časoch prepchaté, mnohé vozne sú dávno za zenitom a cesta v nich je ozaj hodná cestovania zdarma, lenže ako potom a za čo chcú modernizovať vozne a skultúrňovať prepravu cestujúcich? Už minule sa objavilo v tlači, že plné cestovné platí asi 10 % cestujúcich. Takže z tržieb to asi nepôjde. Ďalší problém je, že železnice majú systém, ktorý na základe predaja lístkov umožňuje sledovať frekvenciu cestujúcich na jednotlivých tratiach, či staniciach. Ak bude taká veľká skupina cestujúcich cestovať zdarma, stráca tento systém zmysel. Alebo sa budú vydávať nulové lístky? Je to efektívne?
Som za zvyšovanie počtu cestujúcich na železniciach, lebo je to ekologická doprava, ale aj za kultúrne cestovanie. A nemôžem si pomôcť, ten rakúsky systém sa mi zdá premyslenejší a zmysluplnejší.
Už v jednom zo svojich predchádzajúcich blogov som ponúkal iné riešenie. Zavedenie povinných miesteniek do všetkých rýchlikov a ak sa rýchlik vypredá, ponúkať zľavnené lístky na státie. Každý by vedel pred odchodom vlaku na čom je. Teraz nás bude čakať prekvapenie, či sa do vlaku vôbec dostaneme.
Zavedenie cestovania zdarma pre dosť veľké skupiny ľudí je podľa mňa cesta, že vzniknú dve kategórie vlakov. Komerčné, kde sa bude musieť platiť a to viac ako doteraz (súčasné IC, možno onedlho súkromné), tam bude cesta a služby na úrovni doby a štandardné vlaky, kde sa bude dať odviesť síce zadarmo, aj keď len ako dobytok.
Nuž, cestujúci vyberaj.