reklama

Ponuka a dopyt v školstve

Žijeme v dobe, keď sa väčšina vecí riadi dopytom a ponukou. Po čom dopyt je, to sa vyrába, dováža, ponúka a predáva. Treba priznať, že aj tu nie vždy rozhoduje kvalita. V školstve sa však na to, čo je dopyt pozerá každý inak. Dopyt, podľa niektorých, je na stredných, či vysokých školách záujem o jednotlivé študijné odbory. Podľa iných je to záujem o absolventov na trhu práce.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

No trhovo vzaté je dopyt jedno aj druhé, jeden nazvime ho vstupný, je záujem o štúdium a druhý nazvime výstupný, je záujem o absolventov. Teraz, keď prebieha schvaľovanie takzvaných plánov výkonov na stredné školy, kde sa stanovujú počty žiakov prvých ročníkov, je debata o týchto dopytoch aktuálna a i dosť horúca. Ktorý dopyt by mal byť určujúci? Niekto hovorí, že treba nechať rodičom a záujemcom o štúdium voľný výber a trh si s prípadnými prebytkami, či nedostatkom absolventov poradí. Druhá strana zase namieta, že sa treba vrátiť k smerným číslam a štát by mal podporovať a financovať tie študijné odbory, ktoré neprodukujú nezamestnaných.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

No a aká je situácia dnes? Pokiaľ ide o stredné školy, tak návrh na počty žiakov, predkladá zriaďovateľ poslancom samosprávnych krajov a tí ho schvaľujú. Treba povedať, že veľakrát bez adekvátnej znalosti situácie. Ponúka sa väčší počet miest, ako je počet reálne končiacich žiakov na základných školách, ale neponúka sa ani taký počet ako žiadajú stredné školy. Sú to tiež nejaké „smerné“ čísla , ktorým však podľa mňa chýba reálna analýza zamestnateľnosti absolventov. Výsledok ? Aj kvalitné školy bojujú o žiakov, aj školy, ktoré jednoznačne produkujú zamestnateľných absolventov majú na vstupnom dopyte menej žiakov, ako by potrebovali. Lebo na vstupnom dopyte sa nevyberá podľa požiadaviek trhu práce a ani podľa toho, na čo kto z uchádzačov má predpoklady.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa mňa sa nedá ani celoslovensky povedať, že tieto odbory áno a tieto nie, lebo v mnohých prípadoch je regionálna záležitosť. Tiež nie je škola ako škola, jedna môže pripravovať kvalitných absolventov v danom odbore a iná nie. Ale na základe analýzy by podľa mňa štát mal povedať aké profesie sú potrebné a dotovať ich a aké sú prebytkové a tu by ich nemusel zatvárať, ale dotovať menej, prípadne žiadať o finančnú spoluúčasť záujemcov o takéto štúdium. Ale najmä by mala byť k dispozícii potrebná analýza.

Zopakujem čísla, ktoré som už raz v blogu uviedol, sú z júna 2014 :

Zo stredných škôl vychádza ročne asi 50 000 absolventov. Z toho ide na vysoké školy asi 30 000 absolventov, 15 000 skončí v evidencii nezamestnaných, prípadne sa umiestni mimo študovaný odbor. Vo vyštudovanom odbore sa zamestná len asi 5 000 absolventov, čiže 10 %. Zamestnávateľom do dôchodku ročne odíde viac ako 30 000 kvalifikovaných pracovníkov, zo stredných škôl však vyjde iba menej ako 5 000, ktorí ich môžu nahradiť! 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri školstve si treba uvedomiť, že príprava absolventa trvá štyri roky. Zatvoriť študijný odbor je ľahké, obnoviť ho oveľa ťažšie. Donúti nás to už konečne spraviť dôkladnú odbornú diskusiu škôl a zamestnávateľov z ktorej vyjde kvalitná analýza, alebo sa nepoučíme a budeme sledovať ako od nás odchádzajú zamestnávatelia zo Slovenska za kvalifikovanou pracovnou silou preč?

Peter Papík

Peter Papík

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  7x

V niečom konvenčný, v niečom skôr ako "limitovaná edícia" :-) , človek, ktorý má rád svoje povolanie, hory, šport a všetko čo má svoju hodnotu a kvalitu. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu