Takt

Autor: Peter Papík | 25.9.2013 o 20:15 | (upravené 25.9.2013 o 20:30) Karma článku: 13,33 | Prečítané:  558x

V piatkovom vydaní Sme (20.9.2013) ma zaujal článok „Odnaučiť Slovákov od áut je ťažké...verejná doprava upadá. Vo svete je trend opačný." Je to logické, u nás akoby bola snaha odnaučiť ľudí používať verejnú dopravu. Pri poslednej zmene grafikonu vlakovej dopravy, ktorý sa stretol s mimoriadnym odsúdením cestujúcej verejnosti, sme na jeho obhajobu často počuli, že bolo treba zaviesť takt. To znamená, že vlaky Vám budú z Vašej stanice tým istým smerom odchádzať vždy v rovnakú minútu v rovnakých časových odstupoch. Napríklad 6.28, 7.28, 8.28....lenže opäť sa táto hoci dobrá myšlienka realizovala tak nejako „po našom".

Kto bol vo Švajčiarsku nemusí študovať, čo znamená takt, pochopí to hneď. Bežná železničná stanica, pred ňou autobusová, podobne ako v mnohých mestách na Slovensku. Na autobusovú stanicu prichádzajú autobusy z okolitých dedín. O zhruba 10 minút prichádzajú vlaky z oboch smerov. Ľudia nastupujú a vystupujú. O ďalších zhruba 10 minút odchádzajú autobusy do okolitých dedín. Toto sa opakuje pravidelne v rovnakom čase raz za hodinu, dve, podľa taktového cestovného poriadku. A to majú Švajčiari vyše 200 dopravcov a súlad je obdivuhodný. Ide im totiž prednostne o cestujúcich.

U nás dopravcov spočítame na prstoch jednej ruky a je úplne bežné, že z prichádzajúceho vlaku zhrozene pozeráte, ako vám odchádza zo zastávky autobus a ďalší máte tak o hodinu a pol. Ešte nepochopiteľnejšie je, keď to zažijete v rámci jedného dopravcu, čiže nezosúladený prestup vlak-vlak, či autobus-autobus. Keď sa u nás nový grafikon vlakovej dopravy bránil slovom, že bola zavedená taktová doprava, tak slovo takt bolo brané ako nejaké „božstvo“ ku ktorému sa všetko musí prispôsobiť a cestujúci keď si zvyknú to výrazne ocenia. Lenže, keď ste sa sťažovali, že nemáte vhodný autobusový prípoj na ich taktový spoj, tak vás odkázali zo železnice na SAD, nech sa prispôsobia a na SAD-ke zase na železnicu. Prípadne sa vyhovárali, že regionálne samosprávy nemali námietky. Toto nie je úplne pravda, lebo buď námietky zo strany občanov, miestnych samospráv, ale aj napríklad prednostov železničných staníc neboli v mene taktu  vôbec zohľadňované, alebo na regionálnej úrovni vyššieho typu (VUC) o tom nemajú ani paru. Aj ja som za školu (máme vyše 500 študentov) pripomienkoval, že na 3 zo 4 smerov, kam študenti dochádzajú sa výrazne zhoršilo spojenie. Ale v „mene taktu“ mi bolo odpovedané, že my si máme ich taktu prispôsobiť v škole vyučovanie! Naivne som si myslel, že oni poskytujú služby a majú sa prispôsobiť cestujúcim. A inak neviem ako sa so „zvonením“ v škole prispôsobiť ich taktu. Zrejme skrátiť vyučovacie hodiny na 35-40 minút. Na VUC mi zase „kompetentná“ pani z rozhorčením povedala, že aj im pokazili MHD. No naozaj porovnateľné. Ak niekto stojí v zime, daždi vyše hodiny na stanici iste  si spomenie, že aj tým, čo majú pripomienkovať takéto veci, pokazili MHD.

 

Takt je dobrá vec, ale dôležité je aby ľudský takt bol nadradený tomu grafikonovému.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, postaví privádzač do Žiliny

Združenie k výstavbe úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka za 427,2 milióna eur si pribalí aj zákazku za 23,5 milióna.

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy ukázali top obchody, pri ktorých radili.


Už ste čítali?